I Danderyds församling arbetar drygt 60 personer inom en mängd olika yrken. Här finns präster, diakoner, musiker, förskolepepedagoger, administratörer, fastighet-, service- och IT-personal, kommunikatörer, kyrkogårdsarbetare med flera.

Församlingsvärd

Babycafé, ungdomsgrupper, välbesökta gudstjänster där kyrkkaffet är en viktig mötesplats, körer för både stora och små, sammanträden, sopplunch, samtalskvällar, minnesstunder/dopfester, sommarkyrka och mycket mer. Danderyds församling har full fart på verksamheten och ibland kan det vara härligt trångt i Församlingens Hus. Ett kyrkoår innehåller dessutom de stora högtiderna påsk, allhelgona och jul/advent då alla gudstjänsterna kompletteras med luncher, fika, öppet hus och andra aktiviteter för barn, unga och vuxna.

Gemenskap, samhörighet och relationer är viktiga – både med Gud och med varandra. Mötet som du får över en kaffekopp, ditt samtal med en dopfamilj eller kvällsmaten före konfirmationsträffen blir därför betydelsefulla för hela församlingen. Som församlingsvärd har du en viktig uppgift att skapa välkomnande stämning både för besökare och medarbetare.

Syftet med tjänsten är att stödja församlingens verksamheter, öka hushållningen, samordna inköp och säkra livsmedelssäkerheten. Som församlingsvärd arbetar du bland annat med:

• Planering, förberedelse och servering vid kyrkkaffe, minnesstunder, dopfester, soppluncher, frukostar med mera.
  • Bakning och enklare tillredning av mat.
  • Duka och ställa i ordning lokalerna utifrån planerade verksamheter och aktiviteters behov.
  • Inköp
  • Inventarievård, tvätt och skötsel av linneförråd.
  • Bokning och uthyrning av församlingens lokaler

Arbetstid

Tillsvidaretjänst (100%) med tillträde enligt överenskommelse. 38,25 timmar per vecka. Arbete på dagar, kvällar och helger enligt schema.

Vilka är dina kollegor?

Ni är två församlingsvärdar och samarbetar med präster, diakoner, församlingspedagoger, musiker, kyrkvaktmästare och ideella medarbetare. Tillsammans planerar och genomför ni verksamheter och aktiviteter – var och en utifrån sin kompetens och tjänst. Det är mycket externa kontakter både med leverantörer och besökare, församlingsbor med flera.

Vem söker vi?

Till tjänsten söker vi dig som tycker om människor, som är serviceinriktad och självgående med god samarbetsförmåga. Du behöver ha en god förmåga att organisera och sammanställa information från olika källor för att kunna planera och genomföra aktiviteter. Du representerar församlingen och är ett viktigt ansikte utåt. Vi kommer därför att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Du bör gärna ha minst gymnasieutbildning och erfarenhet från servicebranschen. Har du arbetat inom kyrklig verksamhet tidigare är det meriterande. Datorvana och körkort är krav.

Individuell lönesättning tillämpas. Tillträde efter överenskommelse. Provanställning kommer att tillämpas.

Vill du veta mer?

Välkommen att kontakta kanslichef Martin Sandström, 08-568 957 09martin.sandstrom@svenskakyrkan.se .

Ansökan – senast 19/5 2024

Din skriftliga ansökan med meritförteckning skickar du till Danderyds församling, danderyd.ansokan@svenskakyrkan.se. Vi intervjuar och anställer löpande. Fackliga representanter nås via växeln 08–568 957 00

LIKNANDE JOBB

Församlingsvärd/värdin...