Sölvesborgs församling ligger i Sölvesborgs kommun på gränsen mellan Blekinge och Skåne och består av såväl stad som landsbygd. Kommunen har ett rikt föreningsliv och goda pendlingsmöjligheter både till Skåne och resten av Blekinge. I församlingen finns två välskötta kyrkor: S:t Nicolai från slutet av 1200-talet och Gammalstorps kyrka från slutet av 1700-talet. Antalet medlemmar uppgår till lite över 7000 och arbetslaget består av 23 anställda inklusive kyrkogårdspersonalen samt många ideella. Församlingen är aktiv i samhället och engagerad i människovärdes- och människosynsfrågor, bland annat deltar arbetslaget i stadens Pride-firande. Församlingen vill med dopet som grund, med hänsyn till traditionen och med öppenhet mot framtiden vara en självklar andlig växtplats i människors liv där Gud och människan sätts i centrum. Fem ledord präglar församlingens arbete: mångfald, öppenhet, tillgänglighet, andakt och samhörighet.

Kantor/Organist 100%

Dina arbetsuppgifter

Sölvesborgs församling har en bred musikverksamhet för alla åldrar. Musikverksamheten består såväl av gudstjänster och kyrkliga handlingar som av körverksamhet, konserter, barnrytmik och sång-, piano- och orgelundervisning. Församlingen har två kyrkomusikertjänster.

Som kyrkomusiker i Sölvesborgs församling får du spela på vår alldeles nyrengjorda och nystämda orgel. I dina arbetsuppgifter ingår att spela och leda församlingssången på gudstjänster och vid kyrkliga handlingar. Du är körledare för några av församlingens körer, finns med i barn- och konfirmandverksamheten, spelar på andakter på äldreboenden, arrangerar konserter och bjuder in musiker att förstärka sång och musik vid söndagens gudstjänster tillsammans med församlingens organist och samarbetar tätt tillsammans med ett glatt och positivt arbetslag. En del av tjänsten utgörs av enskild sång/instrumentundervisning.  I tjänsten finns också utrymme för det du brinner för och möjlighet att utveckla församlingens musikverksamhet.

Din kompetens

Vi söker dig som är skicklig på orgeln och har en examen som kyrkomusiker på lägst C-nivå/kantorsexamen . Du är prestigelös, lyhörd, kreativ, initiativrik och självgående samtidigt som du trivs med teamarbete. Du kan engagera människor i olika åldrar för sång och musik. Du har datorvana och är trygg med att arbeta i digitala system.

I tjänsten ingår solosång vid gudstjänster och kyrkliga handlingar.

För tjänsten krävs B-körkort och tillgång till bil.

Vi förutsätter att du delar Svenska kyrkans värderingar och är medlem i Svenska kyrkan.

Vid rekryteringen läggs stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi erbjuder

Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Vill du veta mer?

För mer information, välkommen kontakta kyrkoherde Magnus Holst, magnus.holst@svenskakyrkan.se eller telefonnummer 0456-554 56.

Facklig företrädare: Elisabeth Mattisson (Sveriges lärare) elisabeth.mattisson@kmr.se, 0768-54 63 35.

Mer information om församlingen hittar du också på www.svenskakyrkan.se/solvesborg.

Välkommen med din ansökan inklusive CV ochbilagor senast den 30 oktober.

Ansökan via e-post till: solvesborg.pastorat@svenskakyrkan.se

Ansökan via post till:
Sölvesborgs församling