Uppåkra församling ligger strax söder om Lund och är en växande församling. Det byggs många nya bostäder och merparten av de som flyttar in och bor här är barn, unga och familjer. Vi är 16 medarbetare och nästan 5000 medlemmar. Vår församlingsgård ligger i Hjärup och vi har sex kyrkor där Uppåkra kyrka är huvudkyrka.

Kyrkvaktmästare, inriktning inre tjänst, tillsvidareanställning 100%

I samband med en omorganisation så söker Uppåkra församling en kyrkvaktmästare till en kombinationstjänst där tjänsten är fördelad 75 % på inre tjänst i församlingsverksamheten och 25% på begravningsverksamheten. Tjänsten är på heltid och tillsvidare.

Om arbetsplatsen

Uppåkra församling ligger i Staffanstorps kommun nära Malmö och Lund. Här byggs många nya bostäder och merparten av de som flyttar in och bor här är barn, unga och familjer. Vi är 17 medarbetare och nästan 5000 medlemmar.

Om tjänsten

I tjänsten ingår att vara vaktmästare vid gudstjänster, vigslar, dop och begravningar samt evenemang såsom konserter, både på vardagar, helg och storhelger enligt schema. Som kyrkvaktmästare sköter du förberedelser och efterarbete såväl som att du är präst och övrig personal behjälplig under tiden. Helgtjänstgöring sker i regel varannan helg.

Lokalvård, fastighetsskötsel och tillsyn av kyrkor och övriga församlingsfastigheter, samt yttre kyrkvaktmästaruppgifter som skötsel av grönytor, hårdgjorda ytor och kyrkogård ingår också som en naturlig del i arbetet.

Som fastighetsskötare kommer du exempelvis att hantera funktionskontroll/felsökning av olika fastighetssystem, rensa avlopp, snickeriarbeten, montera inventarier, delta i det systematiska brandskyddsarbetet, hantera larmsystem m.m. Vård av kyrkliga textilier och inventarier ingår även. Viss administration kopplat till arbetsuppgifterna ingår

Hos oss får du ett varierande och mångsidigt arbete där du förväntas arbeta självständigt och med andra vaktmästare samt övriga medarbetare såsom präster, musiker, pedagoger, och expeditionspersonal.

Om dig

Vi söker dig som gärna har minst ett par års erfarenhet som kyrkvaktmästare eller har arbetat med liknande arbetsuppgifter. För att snabbt komma in i rollen ser vi att du är praktisk, noggrann, och trivs i kyrkliga miljöer och i gudstjänstlivet. Vidare så är det mycket viktigt att du besitter stor social kompetens då mötet med kyrkans besökare kan både vara i glädje och sorg.

Då du ska förbereda gudstjänster bl.a. krävs ett stort ansvarskännande, punktlighet och vara väldigt ordningsam. Som person är du representativ och känner stolthet över ditt arbete och noggrannheten det kräver. I rollen som kyrkvaktmästare kommer du ha många olika arbetsuppgifter och kontaktytor, därav är det viktigt att du är nyfiken, lösningsorienterad, har förmågan att prioritera och planera ditt arbete samt är stresstålig.

Övrigt

Det är ett krav att du är medlem i Svenska kyrkan och delar kyrkans värderingar. Du måste för tjänsten ha körkort B. Det är en fördel att ha tillgång till egen bil.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Provanställning kan komma att tillämpas.

Sista ansökningsdag: 30 september 2024

Ansökan med personligt brev och cv mailas till Gustav Saxell, Kyrkogårds- och fastighetschef Uppåkra församling:

Gustav Saxell
Uppåkra församling