Ösmo-Torö församling ligger i Nynäshamns kommun och har tre kyrkor och tre kyrkogårdar. Församlingen har drygt 7 000 invånare, varav knappt 4000 är medlemmar i Svenska kyrkan. Personalgruppen består av 15 anställda i olika yrkeskategorier.

Kyrkogårds- och fastighetschef

I Januari 2025 går vår kyrkogårds- och fastighetschef i pension och vi söker nu hans efterträdare.

Arbetsuppgifter

Som chef har du det övergripande ansvaret för planering och utveckling av våra kyrkogårdar samt drift och underhåll av församlingens fastighetsbestånd som förutom tre kyrkor består av ett 15-tal olika fastigheter. Du ansvarar för personal, verksamhet och ekonomi inom kyrkogårdsförvaltningen samt pastoratets fastigheter. I ditt arbetslag ingår kyrkvaktmästare och kyrkogårdsvaktmästare. Arbetslaget är litet, varför även praktiskt arbete på kyrkogårdar och i fastigheter ingår i din tjänst. Du har tillgång till administrativt stöd vad gäller ekonomi och gravadministration.

Arbetetbygger mycket på samverkan och samarbete, internt med församlingsverksamheten och förtroendevalda, och externt med entreprenörer och myndigheter.

Kyrkogårds- och fastighetschefen är direkt underställd kyrkoherden och ingår tillsammans med kyrkokamreren som rådgivande i församlingens arbetsutskott och kyrkoråd.

Profil

Vi ser gärna att du har ledarerfarenhet där personal-, ekonomi-, och arbetsmiljöansvar har ingått samt erfarenhet från att driva fastighetsfrågor i byggprojekt. Erfarenhet av arbete inom Svenska kyrkans begravningsverksamhet, inom parkmiljö eller liknande är meriterande.

Du känner dig hemma i kyrkans sammanhang och delar Svenska kyrkans värderingar. Du vill driva och vidareutveckla verksamheten inför framtiden.

Vi söker en motiverande ledare som kan skapa goda relationer. Du behöver ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Kontakt och ansökan

Har du frågor om tjänsten hör av dig till kyrkoherde Peter Mourath på 076-776 15 72 eller peter.mourath@svenskakyrkan.se. Du kan även kontakta kyrkorådets ordförande Elin Carlsson på 0735-11 35 46 eller elincarlsson@yahoo.com.

Eftersom vi planerar att ha anställningsintervjuer i början av hösten är sista ansökningsdag den 30 augusti, men hör gärna av dig innan dess om du är intresserad.

Enhetschef 100%

Sverige, Gävle